MILLIONINVESTERING: – DETTE ER DRØMMEN VÅR!
Millioninvesteringen som endelig ble vist frem onsdag kveld, er et ledd i å skape Norges råeste håndballopplevelse. For moderne topphåndball skal være showbiz!
Arrangementssjef Per Carsten Michelsen kunne puste lettet ut i går kveld.
– Dette er det råeste av sitt slag i norsk håndball. Det var mange hyggelige og fine tilbakemeldinger fra folk da de opplevde dette for første gang, smiler og forteller en fornøyd Per Carsten Michelsen om de drøye 250 meter med moderne LED-skjermer som er montert i to etasjer i tak og rundt spillflaten.
Minutter
For det har tatt nær en uke med rigging før det som ble onsdagens festaften i Sparebanken Sør Amfi.
De siste detaljene kom på plass minutter før publikum slapp inn i hallen. Lenge viste LED-skjermene rundt spillflaten ikke det som var planlagt. Da var det mange svette pannebrasker utenfor banen
– Hesblesende, men det gikk akkurat på første forsøk. Vi er overbevist om at publikum satt pris på stemningen som møtte dem. LED-skjermene løfter arrangementene våre opp ikke bare ett hakk, men mange. En skikkelig wow-effekt som skal videreutvikles for hver kamp som kommer, smiler Michelsen.
– Denne drømmen har jeg hatt i sikkert ti år, legger han til.
Strategi
Michelsen og resten av klubbledelsen har arbeidet konkret i fire år med om å få markedets mest moderne LED-skjermer på plass i Sparebanken Sør Amfi. Inspirasjonen er hentet fra utallige studieturer til USA – showbiz’ens hjemland.
– Vi har forsøkt å hente det beste fra en rekke arenaer i NBA og NHL som er besøkt opp gjennom årene. Særlig Miami Heats showbiz-konsept har vært førende som en idésnor. Vi skal sette en ny skandinavisk standard for håndballarrangement i Norge, fastslår arrangementssjef.
Sammen med den røde og sorte rammen som har skapt en unik atmosfære i flere sesonger allerede, er millioninvesteringen prikken over i’en, mener han.
Inntekter
På sikt skal også LED-kuben i taket synkroniseres med den nye LED-reklamen. Michelsen er tydelig på at millioninvesteringen skal gi avkastning på sikt. For ØIF Arendal har pekt en sportslig og kommersiell stigningskurve de kommende årene. For norsk håndball er forandret og den blir forandret når flere av konkurrentene strammer til. Michelsen er tydelig på at ØIF Arendal skal være med i bussen i norsk og nordisk håndball.
– Den totale publikumsopplevelsen er også noe våre eksisterende og kommende samarbeidspartnere vil nyte godt av. Vi finsnekrer nå på et salgsprospekt. Det blir rift om de kommersielle mulighetene, mener han.
For det var rett og slett et flott skue som møtte publikum i gårsdagens kvartfinale i Sparebanken Sør Amfi. Underholdningsopplevelsen ble løftet, akkurat slik Michelsen hadde sett for seg da de første skissene og konkrete drømmene så dagens lys for første gang.
LED-skjermene har en oppløsning 3,9 mm. Trondheim Spektrum har et tilsvarende anlegg, som ble vist frem i EM 2020.
Lerkendal
For det er i Trøndelag importøren holder hus. Grunder Jan Olav Jenssen i MediaLab og staben har vært i Arendal i nær en uke for å rigge på plass det nye anlegget.
– Det første anleggene i Norge kom på Lerkendal for rundt 20 år siden. Dette anlegget som er montert i Sparebanken Sør Amfi er det råeste av sitt slag som er på markedet. Målet er å utvide totalopplevelsen for publikum. Mulighetene er ubegrenset i denne sammenhengen. Wow-effekten skal kjennes på kroppen før, under og etter kamp. For dette skal være showbiz, smiler Jenssen.
For det er showbiz og underholdning en moderne håndballopplevelse skal være. I Sparebanken Sør Amfi.
PS: Michelsen opplyser at totalinvesteringen i det nye anlegget kommer på rundt 2,5 millioner. Anlegget skal selvsagt også benyttes under Skarpnes Invitational i august og i Final8 i februar 2023. Sponsorer har også bidratt sterkt å realisere det nye anlegget.