Trond Christoffersen var i syv år en sentral mann bak fotballeventyret FK Jerv i Grimstad. Nå bytter han by, idrett og klubb. For målet er det samme, skal vi tro ØIF Arendals nye kommersielle leder.

Trond Christoffersen var henholdsvis salgs- og markedssjef og daglig leder i FK Jerv i syv år. Nå bytter han by og idrett. Til høyre smiler ØIF Arendals daglige leder Bjørn-Gunnar Bruun Hansen.

-ØIF Arendal, håndball og Arendal er i skikkelig medvind om dagen. Det er store muligheter fremover og ingenting er faktisk umulig. Dette er en reise jeg ønsker å være en del av. For målet er det samme om man driver med håndball eller fotball. Å skape engasjement, begeistring og inntekter, smiler Trond Christoffersen.

Kommersiell leder
Christoffersen er ansatt som kommersiell leder i ØIF Arendal, og det blir ikke lange innkjøringsperioden før det braker det løs med Skarpnes Invitational 12.-14. august for grimstadmannen – eller grimstadgutten, som han selv omtaler seg som. Deretter starter NM som får sin avslutning i det nye Final8-konseptet i Arendal i slutten av februar. Så er det E-cup, seriespill og på vårparten blir det sluttspill. 41-åringen får nok å henge fingrene i. For Christoffersen skal skape inntekter.
– Å skape engasjement og begeistring for alt som skjer i og rundt ØIF Arendal. Jeg skal skape inntekter slik at vi kan henge med i racet som er i norsk herrehåndball om dagen. Før solgte man noen sponsorer og jobbet litt med det før sesongstart, men nå er det blitt en helårsgeskjeft med større arrangement gjennom året. Jeg skal ta med meg det beste fra perioden i Jerv. Samtidig er det ikke til å legge skjul på at jeg lenge har vært fascinert og inspirert av ØIF Arendal og måten klubben drives på. ØIF Arendal legges merke til og klubbens klare visjon om å bli blant de beste i Norden trigger meg. Min utfordring er at jeg ikke eier magemål på hva som er mulig, smiler Christoffersen som har jobbet som konsulent i Oslo etter årene som salgs- og markedssjef og daglig leder i FK Jerv.

Trond Christoffersen er ØIF Arendals nye kommersielle leder.

Håndball
– Etter perioden i Jerv har jeg brukt god til å finne ut av hva og hvor jeg vil. Da denne muligheten dukket opp var jeg ikke i tvil. Jeg er ikke en type som sitter stille og når man ser på lista med kamper, arrangement og aktiviteter som venter i ØIF Arendal tror jeg det vil passe meg veldig fint, smiler han.
– Og erfaringen med håndball?
– Jeg har kun sett én håndballkamp i Sparebanken Sør Amfi, men det var nok til å tenne ytterligere denne utfordringen var og er riktig for meg. Det blir en ny erfaring å utvikle arrangement innendørs. En liten drøm å få samlet tanker, ideer og muligheter innendørs, sier han videre.
Daglig leder i ØIF Arendal, Bjørn-Gunnar Bruun Hansen, er godt fornøyd med den ferske ansettelsen. For den kommersielle delen av klubbens virksomhet blir enda viktigere fremover, særlig når Kolstad har meldt storsatsing i årene fremover. I Østerdalen kunne Elverum nylig juble for deltakelse i Champions League kommende sesong. Når man legger til klubber som Drammen og Runar Sandefjord blir ikke konkurransen mindre fremover. ØIF Arendal skal sitte i lokomotivet når toget går. TV2 har også varslet en økt satsing på Rema 1000-ligaen.

Taktskifte
– Vi er veldig godt fornøyd med at Trond er blitt en del av oss. Han kommer til å bli godt synlig ute i markedet og hans erfaring og kompetanse fra salg, marked og kommersielt arbeid fra toppfotballen blir en klar styrke for oss. Sammen ser vi store muligheter i en by og distrikt som seiler i medvind om dagen, smiler Bruun Hansen.
Christoffersen var også en sentral mann bak sykkellaget Team Plussbank Cervelo i 2010-2017, som siden endret navn til Team Sparebanken Sør.
– Det skal rulle fort med andre ord?
– Hjulene skal gå litt fortere, humrer Christoffersen.
Bak 41-åringens smil er det alvor.
– Når herrehåndballen løfter seg blir det mer naturlig nok mer fokus, engasjement og begeistring på alle plan. Vi skal ta en større del av håndballkaka og drive store prosjekter fremover. Igjen, jeg gleder meg til å drive forretningsutvikling, utvikle produktene videre og bygge merkevare. ØIF Arendal skiller seg klart ut i dag, men det kreves hardt og strategisk arbeid for å styrke posisjonen fremover. Det er et race, men jeg må ha litt tempo i hverdagen, fastslår han.

Reklame
ØIF Arendal har de senere årene fått flere kommersielle ben å stå på. LED-skjermene i Sparebanken Sør Amfi ble lansert i vår. ØIF Arendals nettsider er landets desidert mest besøkte det siste året, noe som skal utnyttes kommersielt. Arrangementene Final8 og Skarpnes Invitational skal også bygges kommersielt. Sponsorfamilien og B2B-nettverket skal også serves og styrkes.
– Det er like viktig å skape kommersielle resultater som det er å skape sportslige resultater. Det henger tett sammen. Her er likheten mellom fotball og håndball lik, selv om fotball er kommersielt større nasjonalt og internasjonalt. Det handler om å drive godt. At klubber som Kolstad satser gjør at interessen og de kommersielle mulighetene vokser frem. Jeg kommer ikke inn som en frelser, men min jobb blir å få hjulene til å gå litt fortere, gjentar han.
Han trekker frem alt som skjer i det lokale næringslivet som en stor mulighet til å løfte ØIF Arendal.
– I starten var man fornøyd med lokale sponsorer, deretter regionale. Klubbens posisjon og strategi er å utvikle sponsorfamilien med nasjonale og internasjonale aktører. At distriktet og Arendal seiler fremover gjør det mulig, tror han.


Sportsidiot
For Christoffersen har det med å velge arbeidsplasser som krever energi. Det var ingen ni til fire jobb å bidra til å skape fotballhistorie i Grimstad. For arbeidet og idrettsinteressen legger han sjelden helt bort. I helga fulgte han med han på Tour de France og Formel 1 samtidig. Fotball er standard på skjermen.
– Om kona blir fornøyd med at det nå også blir håndball på toppen av alt er jeg usikker på, smiler han.
– Sånn er det å leve med en sportsidiot, men jeg kommer neppe til å sette meg inn i håndballreglene med det aller første. Den kompetansen får andre ta seg av her i klubben, sier han videre.
Kristoffersen bor i Grimstad med kone og to barn, men de helt store ferieplanene blir det ikke ettersom hans bedre halvdel driver flere butikker på Sørlandet. Selv skal han dykke dypt i ØIF Arendals strategiplaner og systemer.
– Sommeren er best på Sørlandet, avslutter ØIF Arendals nye kommersielle leder Trond Kristoffersen.

Vi ønsker Trond Christoffersen velkommen på laget! Og dette er neppe det siste du hører fra klubbens ferske kommersielle leder…