TV-AKSJONEN: – GI DIGITALT ELLER I DEN VANLIGE BØSSA!
TV-aksjon nærmer seg med stormskritt. Mandag tilbrakte Mario Matic, Kristian Rammel og Kristijan Jurisic med telefon på øra for å få næringslivet til å gi så det monner. Fredag kommer bøssene til Sparebanken Sør Amfi når Fjellhammer står klare til dyst -og ØIF Arendal har opprettet egen spleis!
– Årets tv-aksjon – Barn, ikke brud, omhandler mer enn bare hva som skjer ute i den store verden. Det skjer også her hjemme. Derfor er det ekstra viktig at idretten tar et tydelig standpunkt gjennom å bidra. Du kan enten legger penger i bøssa på kampdagen, eller gi via den digitale spleisen, sier Benedikte Nilsen Glommen som sammen med med Linda Dagestad Øygarden er ansvarlige for samfunnskontakt i ØIF Arendal.
ØIF Arendals digitale spleis finner du her: https://www.spleis.no/project/194054
Barn, ikke brud
Det er bakteppet for at Kristian Rammel, Kristijan Jurisic og Mario Matic var ØIF-ambassadører i arbeidet med å få næringslivsaktører over hele Sørlandet – deriblant flere sponsorer i ØIF-familien, til å gi et bidrag til årets tv-aksjon.
– Dette er et samfunnsproblem. Derfor er det så utrolig viktig at idretten bidrar. For oss i ØIF Arendal er dette en måte å vise det ansvaret vi skal ta, sier Nilsen Glommen videre.
Klubbens flotte ambassadører var ikke alene om å ringe rundt til næringslivsaktører. Ordfører Robert C. Nordli var også blant dem som ringte rundt på initiativ fra TV-aksjonens ledelse og Næringsforeningen.
Ordfører Nordli hadde på forhånd klar en liste med næringslivsaktører i Agder – deriblant en rekke ØIF Arendal-sponsorer, som ga rause bidrag utover mandagskvelden.
Fredag er det publikums tur når bøssene og bøssebærerne ankommer Sparebanken Sør Amfi når Fjellhammer står klare klokken 18 til dyst i Rema 1000-ligaen. Om du ikulle du ikke ha fysiske kroner og sedler tilgjengelig, er det enkelt å gi e bidrag via den nevnte digitale spleisen.
ØIF Arendals digitale spleis finner du her: https://www.spleis.no/project/194054
Hva går pengene til?
Hvert tredje sekund blir en jente giftet bort et sted i verden. Gjennom årets TV-aksjon skal vi sammen gi jenter muligheten til å velge sin egen framtid, og vie seg til livet. Årets TV-aksjon går til Plan International Norges arbeid mot barneekteskap. Sammen skal vi nå ut til tre millioner mennesker for å få slutt på barneekteskap i de landene der problemet er størst: Bangladesh, Nepal, Malawi, Mali og Niger. Vi skal jobbe for at jenter får bli på skolen, at barn, unge og eldre får opplæring i jenters rettigheter og i likestilling og at lovverket skal beskytte barn fra å bli giftet bort.
Barn skal få være barn, ikke brud.