Pål-Erik Aune Gundersen har brukt den første halvdelen av sesongen til å "bygge opp" ØIF Arendals medieavdeling på dugnad. Nå har innsatsen blitt premiert med fast ansettelse. Fra nyttår er han ansatt som klubbens medie- og markedssjef i 20%-stilling. Og det passer deltidsstudenten fra Sam Eyde Vgs utmerket. Studiene skjer i samme bygg som klubben holder kontorer.

Han har gjort en aldeles strålende jobb som dugnadsmedarbeider og jobbet opp klubbens medieavdeling. Og selv om han fra nyttår har blitt premiert med en deltidsstilling som medie- og markedssjef, slipper han ikke helt unna dugnaden allikevel.

– Jobben jeg skal gjøre for klubben krever nok mer enn de 9,5 timene jeg får betalt for i uken. Men jeg hadde aldri drømt om at det skulle gå ett halvt år fra jeg ble engasjert som dugnadsmedarbeider, til jeg ble ansatt som medie- og markedssjef, forteller Pål-Erik fornøyd. 

Det er vel heller ikke så mange studenter på 18 år som har fått seg medie- og markedssjef-stilling?

– Nei, tenkt deg å ansette en 18-åring uten erfaring som heller ikke er ferdig med utdannelse sin på videregående skole. ØIF Arendal her helt «råe», kommer det entusiastisk. 

Men at han har gjort seg fortjent til å bli endel av klubbens administrasjon er det ingen som er i tvil om.

– Pål-Erik har alt vi har vi kan ønske oss hos med medie- og markedssjef, forteller daglig leder Bjørn-Gunnar Bruun Hansen. – Han er en ihugget ØIF Arendal-supporter. Han er ung. Har allikevel god erfaring og oversikt med sosiale medier. Og kan ikke minst hjelpe klubben med å forstå og nå frem til våre yngre fans. Har stor datakompetanse, både når det kommer til hard- og software. Han har kompetanse innen alt vi driver med, mye har han hatt meg seg da han startet hos oss. Mye har han lært seg i den perioden han har jobbet dugnad her.

Det er tydelig at den daglige lederen er svært godt fornøyd med klubbens nyansatte medie- og markedssjef.

– Dessuten er han en skikkelig «ålright» gutt. Går veldig godt inn i miljøet, både hos våre dugnadsmedarbeidere, hos spillerne og trenerne og ikke minst hos oss i administrasjon. En ordentlig «likanes» kar med andre ord. Dessuten vet han at det å skape en toppklubb ikke er en 8 til 4 jobb. Han vet og har visst at han er villig til å legge ned det arbeidet som skal til. Slike folk vi vil gjerne ha på laget.

Og Bjørn-Gunnar forklarer gjerne hvorfor SoMe er så viktig.

– Vi flytter stadig flere av sponsorenes aktiveringer av sine sponsorengasjementer ut i sosiale medier. Det er fordi vi kan by sponsorene større spredning i den arenaen enn vi kan på noen annen måte. Faktum er at sosiale medier gir oss muligheten til å inngå samarbeider langt mer verdifulle for sponsorer, enn vi kan ved f.eks. logoeksponering i egen hall. En fullsatt Sparebanken Sør Amfi gir oss ca. 2 500 «seere». En normal post på en Facebookside kan gi opp til 50 000 eksponeringer, så langt. Snart håper vi at vi skal bli så gode at vi kan vise til 100 000 og gjerne ennå flere eksponeringer på saker vi poster. Det er disse verdiene ØIF Arendal ønsker å jobbe frem. Og det er bakgrunn for at vi profesjonaliserer oss på medie- og markedssiden.

Og i den grad du lurte på det, Pål-Erik Aune Gundersen har store ambisjoner.

– Om ti år jobber jeg i en av Norges største mediebedrifter. Og der jobber jeg med håndball, avslutter ØIF Arendals første medie- og markedssjef!