Fysisk trener Hans Olav Uldal er glad for at han og trenerteamet la om den fysiske treningen i oppkjøringen sammenlignet med forrige sesong. Det gjør spillerne bedre rustet til å takle hardkjøret som venter de neste ukene – åtte kamper på 26 dager.

Fysisk trener Hans Olav Uldal.

– Spillerne skal tåle kampbelastningen som venter de neste ukene , men alle ser at det blir en tøff påkjenning. Jeg er likevel rolig med tanke på skader, siden vi i oppkjøringen la om til mer aerob trening og noe mindre styrke. Vektingen har vært annerledes enn tidligere. Derfor mener vi at spillerne er bedre rustet til å takle hardkjøret som venter. Spillerne er godt forberedt, fastslår fysisk trener Hans Olav Uldal til oifarendal.no.

8 på 26
For fra og med søndag klokken 18 i Nadderudhallen mot Haslum skal ØIF Arendal-spillerne være i aksjon i ikke mindre enn åtte kamper over 26 dager frem til Kolstad gjester Sparebanken Sør Amfi 7. oktober. Sjekk her:

Søndag 12.9 – Haslum (borte)
Onsdag 15.9 – Sandefjord (hjemme)
Lørdag 18.9 – Bergen (borte)
Tirsdag 21.9 – PAUC (hjemme) – kvalifisering, EHF European League
Tirsdag 28.9 – PAUC (borte) – kvalifisering, EHF European League
Søndag 3.10 – Elverum (borte)
Torsdag 7.10 – Kolstad (hjemme)
*4.runde i NM skal spilles innen 26. september (motstander blir klar senere i dag fredag)

La oksygenet komme
Vår fysiske trener sier den lille, men viktige endringer i den fysiske treningen, gjør at spillerne er bedre rustet. Han påpeker at restitusjon med kosthold og søvn kan bli avgjørende for at kroppene – og hodene – kan prestere optimalt de neste ukene. Uldal trekker frem at det i flere år har vært til dels kraftig debatt knyttet til den ekstreme belastningen de beste spillerne i verden må forholde seg til. Håndballguttas Sander Sagosen var blant profilene som sa tydelig fra for et drøyt år siden. Nasjonale mesterskap, cuper, europacuper og internasjonale mesterskap kan få antall kamper opp i 70-90 på det mest ekstreme.


– Håndballspillere på toppnivå må være ekstremt omstillingsdyktige. Å leve som toppidrettsutøver 24/7 er viktig hele året, men i slike perioder som dette er det helt avgjørende. Man må leve i en boble og gjøre arbeidsoppgavene sine, enten man spiller med en slik belastning som ØIF-spillerne skal gjennom fremover eller om man heter Sander Sagosen, sier han.
Han sier såkalt sone-1 trening styrker sjansen rent statistisk for å unngå skader i perioder med høy belastning som åtte kamper på 26 dager.
– Å trene opp det kapillære nettverket øker blodets kapasitet til å frakte oksygen. Derfor legger vi opp til slike økter så ofte vi kan i slike perioder. Når denne perioden er over, skal spillerne så raskt som mulig gjennom en ny, tung treningsperiode. Dette gjør vi for å tenke på belastningen som kommer etter EM-pausen og inn mot våren. Det er nettopp dette som gjør håndball så spennende å arbeide med. Vi må ha mange tanker i hodet på en gang, forklarer Uldal.

Kant eller bak?
En annen faktor er forskjell i ulik belastning kantspillere og målvakter har, sammenlignet med bakspillere og strekspillere.
– Det har en del å si hvilke roller man har, men fellesnevneren er likevel at de opererer i grenseland gjennom kampperioder som dette. Målet er at de skal komme mest mulig helskinnet den neste måneden.
– Ser spillerne bra ut, slik du vurderer det?
– Ja, jeg synes det. Det er alltid en del mer å gå på med tanke på hvor vi er i sesongen, men totalen er bra. Dette vurderer jeg ut fra løpshastighet og retningsforandringer. Selv om det er ekstremsport dette her, har jeg tro på at spillerne samlet sett kommer fint gjennom den neste måneden. Det er dette vi har planlagt for, avslutter fysisk trener Hans Olav Uldal.